Dersin Adı | İnsan Cinselliğinde Yeni Akım ve Gelişmeler |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSY 555 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 7.5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | - | |||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | “İnsan Cinselliği” dersi, cinselliğin anatomi ve fizyolojisi, cinsel uyarılma ve tepki, cinsiyet rolleri, çekicilik, aşk, yakın ilişkiler, cinsel iletişim, cinsel yönelim, hamilelik, doğum kontrolü, doğum öncesi gelişim, yaşam boyu cinsel davranış, cinsel işlev bozuklukları ve cinsel tedaviler, cinsel yolla bulaşan hastalıklar, cinsel davranışta tipik olmayan örüntüler, cinsel şiddet ve ticari cinsellik gibi insan cinselliğine ilişkin ana konuları içermektedir. Dersin ana amacı öğrencilere insan cinselliğine ilişkin güncel bilgiler sağlamak, cinselliği gerek fizyolojik gerekse sosyal ve psikolojik öğeleriyle birlikte incelemeye çalışmaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu dersin amacı insan cinselliğini anatomik yapılar, cinsel gelişim, cinsel kimlik ve yönelim, cinsel yolla bulaşan hastalıklar, cinsel hastalıklar ve ilişkilerde oluşabilecek sorunları kapsayacak şekilde tanıtmaktır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
2 | Derse giriş | Kelly “Sexuality Today”. McGrawHill Higher Education: 2008. |
3 | Yetişkinlikte cinsellik ve ilişkiler | Diamond, L. (2004). Emerging Perspectives on Distinctions Between Romantic Love and Sexual Desire. Current Directions in Psychological Science, 13 (3), 116119. Reis, H.T. & W. Collins, W.A. (2004). Relationships, Human Behavior, and Psychological Science. Current Directions in Psychological Science, 13 (6), 233237. |
4 | Yetişkinlikte cinsellik ve ilişkiler | Karney, B.R. & Bradbury. T.N. (2005). Contextual Influences on Marriage: Implications for Policy and Intervention. Current Directions in Psychological Science, 14 (4), 171174. Finkel, E.J. & Eastwick, P.W. (2008). SpeedDating. Current Directions in Psychological Science, 17 (3), 193197. |
5 | Cinsel gelişim ve cinsiyete dair sosyal perspektif | McClintock, M.K. & Herdt, G. (1996). Rethinking Puberty: The Development of Sexual Attraction. Current Directions in Psychological Science, 5 (6). 178183. Shackelford, T.K. & Aaron T. Goetz, A.T. (2007). Adaptation to Sperm Competition in Humans. Current Directions in Psychological Science, 16 (1), 4750. |
6 | 1. ara sınav | |
7 | Evrim ve cinsel davranış | Gangestad, S.W., Thornhill, R. & GarverApgar, C.E. & Thornhill, R. (2005). Adaptations to Ovulation: Implications for Sexual and Social Behavior. Current Directions in Psychological Science, 14 (6), 312316. Fink, B. & PentonVoak, I. (2002). Evolutionary Psychology of Facial Attractiveness. Current Directions in Psychological Science, 11 (5),154158. |
8 | Ebeveynlik yatırımdan cinsiyet farklılıkları | Curtis, J.T. & Wang, Z. (2003). The neurochemistry of pair bonding. Current Directions in Psychological Science, 12 (2), 4953.Bjorklund, D.F. & Shackelford, T.K.(1999). Differences in Parental Investment Contribute to Important Differences Between Men and Women. Current Directions in Psychological Science, 8 (3), 8689. |
9 | Çiftleşme davranışında cinsiyet farklılıkları | Miller, L.C., PutchaBhagavatula, A. & Pedersen, W.C. (2002). Men's and Women's Mating Preferences: Distinct Evolutionary Mechanisms? Current Directions in Psychological Science, 11(3), 8893. Buss, D.M.(2001).Cognitive Biases and Emotional Wisdom in the Evolution of Conflict Between the Sexes. Current Directions in Psychological Science, 10 (6), 219223. |
10 | Cinsel yönelim, kimlik ve davranış | SavinWilliams, R.C.(2006). Who's Gay? Does It Matter?Current Directions in Psychological Science, 15 (1), 4044. Gladue, B.A. (1994). The Biopsychology of Sexual Orientation, Current Directions in Psychological Science, 3 (5), 150154. |
11 | 2. ara sınav | |
12 | Farklı Cinsel yönelimler | Kurdek, L.A. (2005).What Do We Know About Gay and Lesbian Couples? Current Directions in Psychological Science, 14 (5), 251254. Patterson, C.J. (1994). Lesbian and Gay Families. Current Directions in Psychological Science, 3 (2), 6264. |
13 | Cinsel gelişim ve cinsiyete dair sosyal perspektif | Furman, W. (2002). The Emerging Field of Adolescent Romantic Relationships. Current Directions in Psychological Science,11 (5),177180. Murray, S.L. (2005). Regulating the Risks of Closeness. Current Directions in Psychological Science, 14 (2), 7478. |
14 | Yakın ilişkiler | Simpson, J.A.(2007). Psychological Foundations of Trust. Current Directions in Psychological Science, 16 (5), 264268. Fletcher, G.J. & Simpson, J.A. (2000). Ideal Standards in Close Relationships: Their Structure and Functions. Current Directions in Psychological Science, 9 (3), 102105. |
15 | Evlilik,ilişkiler ve çatışma | Fincham, F.D. (2003). Marital conflict: Correlates, structure, and context.Current Directions in Psychological Science, 12 (1), 2327. Huston, T.L., Niehuis, S. & Smith, S.E.(2001). The Early Marital Roots of Conjugal Distress and Divorce. Current Directions in Psychological Science, 10 (4), 116119. |
16 | Sekse onay verme, sekse zorlama, tecavüz ve taciz | HoltzworthMunroe, A.(2000). A Typology of Men Who Are Violent Toward Their Female Partners: Making Sense of the Heterogeneity in Husband Violence. Current Directions in Psychological Science, 9 (4), 140143. Cooper, M.L.(2006).Does Drinking Promote Risky Sexual Behavior?: A Complex Answer to a Simple Question. Current Directions in Psychological Science, 15 (1), 1923. |
Ders Kitabı | Kelly, G (2008). Sexuality Today. 10th Edition. McGraw-Hill ISBN: 978-0073531991
|
Önerilen Okumalar/Materyaller | Diamond, L. (2004). Emerging Perspectives on Distinctions Between Romantic Love and Sexual Desire. Current Directions in Psychological Science, 13 (3), 116-119. Reis, H.T. & W. Collins, W.A. (2004). Relationships, Human Behavior, and Psychological Science. Current Directions in Psychological Science, 13 (6), 233- 237 Karney, B.R. & Bradbury. T.N. (2005). Contextual Influences on Marriage: Implications for Policy and Intervention. Current Directions in Psychological Science, 14 (4), 171-174. Finkel, E.J. & Eastwick, P.W. (2008). SpeedDating. Current Directions in Psychological Science, 17 (3), 193-197. McClintock, M.K. & Herdt, G. (1996). Rethinking Puberty: The Development of Sexual Attraction. Current Directions in Psychological Science, 5 (6). 178-183. Shackelford, T.K. & Aaron T. Goetz, A.T. (2007). Adaptation to Sperm Competition in Humans. Current Directions in Psychological Science, 16 (1), 47-50. Gangestad, S.W., Thornhill, R. & GarverApgar, C.E. & Thornhill, R. (2005). Adaptations to Ovulation: Implications for Sexual and Social Behavior. Current Directions in Psychological Science, 14 (6), 312-316. Fink, B. & PentonVoak, I. (2002). Evolutionary Psychology of Facial Attractiveness. Current Directions in Psychological Science, 11 (5),154-158. Kurdek, L.A. (2005).What Do We Know About Gay and Lesbian Couples? Current Directions in Psychological Science, 14 (5), 251-254. Patterson, C.J. (1994). Lesbian and Gay Families. Current Directions in Psychological Science, 3 (2), 62-64 Fincham, F.D. (2003). Marital conflict: Correlates, structure, and context.Current Directions in Psychological Science, 12 (1), 23-27. Huston, T.L., Niehuis, S. & Smith, S.E.(2001). The Early Marital Roots of Conjugal Distress and Divorce. Current Directions in Psychological Science, 10 (4), 116-119. Simpson, J.A.(2007). Psychological Foundations of Trust. Current Directions in Psychological Science, 16 (5), 264-268. Fletcher, G.J. & Simpson, J.A. (2000). Ideal Standards in Close Relationships: Their Structure and Functions. Current Directions in Psychological Science, 9 (3), 102-105. Furman, W. (2002). The Emerging Field of Adolescent Romantic Relationships. Current Directions in Psychological Science,11 (5),177-180. Murray, S.L. (2005). Regulating the Risks of Closeness. Current Directions in Psychological Science, 14 (2), 74-78. SavinWilliams, R.C.(2006). Who's Gay? Does It Matter?Current Directions in Psychological Science, 15 (1), 40-44. Gladue, B.A. (1994). The Biopsychology of Sexual Orientation, Current Directions in Psychological Science, 3 (5), 150-154. Miller, L.C., PutchaBhagavatula, A. & Pedersen, W.C. (2002). Men's and Women's Mating Preferences: Distinct Evolutionary Mechanisms? Current Directions in Psychological Science, 11(3), 88-93. Buss, D.M.(2001).Cognitive Biases and Emotional Wisdom in the Evolution of Conflict Between the Sexes. Current Directions in Psychological Science, 10 (6), 219-223. Curtis, J.T. & Wang, Z. (2003). The neurochemistry of pair bonding. Current Directions in Psychological Science, 12 (2), 49-53. Bjorklund, D.F. & Shackelford, T.K.(1999). Differences in Parental Investment Contribute to Important Differences Between Men and Women. Current Directions in Psychological Science, 8 (3), 86-89.
|
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 10 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 2 | 50 |
Final Sınavı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 4 | 70 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 40 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 2 | 20 | |
Final Sınavı | 1 | 45 | |
Toplam | 225 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Psikoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | X | ||||
2 | Psikoloji alanı ile ilgili diğer disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve edindiği bilgi ve becerileri disiplinlerarası boyutta inceler. | X | ||||
3 | Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | ||||
4 | Psikoloji alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir, öğrenmeyi yönlendirir ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür. | X | ||||
5 | Psikoloji alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur; uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | ||||
6 | Psikoloji alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yöntemi geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. | |||||
7 | Alanı ile ilgili verileri toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir ve denetler. | X | ||||
8 | Psikoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | ||||
9 | Psikoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. | X | ||||
10 | Bir yabancı dili kullanarak Psikoloji alanı ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | ||||
11 | Psikoloji alanının gerektirdiği bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest